Bin yıl önce bile İslam alimleri, iktidarın meşruiyet kaynağı, yöneticinin nitelikleri, iktidara geliş sistemi, yöneticiyi iktidardan düşürmek gibi tam bir siyaset düşüncesi sistematize etmişlerdir. Şiî siyaset düşüncesi, çağdaş terminoloji ile isimlendirilirse, teolojik-karizmatik, şahsiyetçi ve teokratiktir denebilir. Buna karşılık Mutezile’nin, toplum üzerinde ve seçim esasına dayanan tamamen demokratik bir sistemden yana olduğu rahatlıkla söylenebilir.
Aynı zamanda tek imam-kral fikrinde ısrar etmeleri, iki mezhebin, imparatorluk taraftarı olduğunu ve Stoacı filozoflardan Epiktetos (50-138)’un Dünya Devleti fikri ile benzeştiklerini göstermektedir. Şi’anın ideal imamı, Eflatun’un İdeal Devlet’ini ve Tanrısal Kral’ını andırmaktadır.
Değerlendirmeler
Henüz değerlendirme yapılmadı.